Små ord om kärlek

Var på ett jättefint bröllop i helgen. Några av våra bästa vänner Johan och Lina gifte sig. De hade planerat allt i smyg, så att det var ett bröllop och inte en 30-årsfest som majoriteten av gästerna trodde, kom som en överraskning för de flesta besökare. Några var dock invigda i hemligheten och vi tillhörde denna exklusiva skara. Stort att få vara en del av något sådant.

Prästen på bröllopet var verkligen inspirerad. Och vem skulle inte vara det av att få tåga in högtidligt på det vackra lilla torget i Wadköping till tonerna av Leisme-Pers brudmarsch,  kongenialt framförd på fiol av min egen bättre hälft, inför en hänförd skara vänner och släktinger. I detta ljus av inspiration sa han några vackra ord om kärlek och äktenskap, som borde få alla, cyniker och romantiker, äktenskapsskeptiker och bröllopsentusiaster, homofober och gayliberaler att tänka ett varv till på vad ett bröllop faktiskt är. Som jag minns det sa han ungefär så här.

"Kyrkan har inget med era löften att göra. De ger ni varandra. Men när Gud ser kärlek mellan två människor vill han välsigna den." " Äktenskapet är ett sätt att tydliggöra kärleken. Och kärleken behöver tydliggöras i den här världen."

Fantastiskt enkla ord men mycket välformulerade och mitt i prick om ni frågar mig. Att han dessutom fick in Obamas "Yes, we can" ett antal gånger i talet var faktiskt märkvärdigt elegant. Tackkäre präst vars namn jag tappat bort och tack Johan och LIna för en härlig dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0