Att önska någon framgång

Jag har tänkt på en liten språklig/ kommunikativ detalj mellan några olika språk och kulturer som jag tror säjer lite om synen på entrepenörsskap och framgång. När man är i Tyskland på mässa är en av de vanligaste fraserna att avsluta ett samtal med en kund eller leverantör "Viel Erfolg!" som betyder ungefär "Stor framgång!" och i Holland är motsvarigheten "Succees!" vilket väl knappast behöver översättas. I Sverige har vi visserligen frasen "Lycka till!", men den är inte lika självklar att önska sina affärskontakter som tyskans motsvarighet. Den är dessutom mildare och inte lika inriktad på just framgång. Kanske om det gäller t.ex. sport, men knappast i affärer.

Kanske säjer det något om den berömda svenska avundsjukan/ Jantelagen. Önska för allt i världen inte någon framgång, tänk om det slår in! Nej jag skulle önska att vi mer helhjärtat kunde önska varandra stor framgång i det vi tar oss för, våga hoppas att det går bra för den andre. Och nyckeln ligger nog i att man har tillräcklig självkänsla för att förstå av att ens egenvärde inte minskar av att någon annan är framgångsrik.

Så du, läsare av denna blogg, jag önskar dig stor framgång och mycket lycka i allt du tar dig för. Som Antony Hegarty i Antony and the Johnsons befriande vågar säja : "Må alla dina drömmar besannas!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0