Ölprovning

Jaha. Då kan man i alla fall utesluta sommelier som ett jobb att satsa på när man blir stor. Jag trodde nånstans att jag var lite av en avnjutare av bra öl och whisky. Just bra sorter alltså, inte vilket fulöl som helst, utan mustiga tyska och läckra tjeckiska. Men i lördags hade DG och framför allt Annette mycket förtjänstfullt och enligt konstens alla regler, med tillhörande protokoll, anordnat en ölprovning. Den var av modellen "halvblind" vilket innebar att man visste vilka sorter som var med, men inte vilken som var vilken. Det var femton olika ölsorter totalt. Jag hade ett (1) rätt. Ett av femton. 6,6% rätt. 93,4% fel.

Det är inte ett bra resultat.

Det värsta var att flera av de ölsorter som var med är såna jag druckit ofta och mycket av. Warsteiner t.ex. måste jag ju i alla fall ha kolkat i mig i snitt 10 per mässa i Frankfurt. Bara på Kinarestaurangen Neue Welt vid Hauptbahnhof (rekommenderas!) har jag säkert pimplat i mig åtminstone långt över 20 liter Warsteiner. Men kände jag igen den? Icke. Men Heineken då? Det måste jag ju ha känt igen? Jag har ju varit i Holland 6-7 gånger de senaste åren och mycket ofta hamnat vid en kanal i Utrecht en varm sensommarkväll över en iskall Heineken. Rätt på den? Fel på den.

Mycket sorgligr.

Till mitt klena försvar ska man kanske tillägga att alla ölsorter var lager (jag tror att till och med jag hade klarat av en Guinnes) och att vinnarna hade fyra rätt totalt, så det var svårare än man kunde tro. Men det var i alla bra mycket bättre än mitt minst sagt skrala resultat.

Slutsatsen av detta borde ju vara att jag, med min tydligen mer eller mindre helt lama gom, uteslutande borde satsa på billigt blask på systemet och absolut inte lägga pengar på de lite dyrare, finare ölsorterna. Vi får se hur det blir med den saken. Känner jag mig själv rätt så står jag väl där om ett tag och nyper i  ett dyrt färsköl från yttre Mongoliet.

Som jag inte för mitt liv hade kunnat skilja från en helt vanlig burk Kung.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0