Politik

Något så ovanligt som ett politiskt inlägg från mig nu. Bara så här: sänk inte skatten mer för mig nu snälla regering. Politiken ni för nu hade sina poänger när vi stod mitt i en högkonjunktur och det fanns en hel del jobb att söka och när det fanns en del element som behövde en spark i baken för att ta sig från sofflocket. Även då tyckte jag att det var för många sjuka och svaga som drabbades hårt av mindre pengar i sjukersättning och a-kassa och annat, men nu börjar det ju bli parodiskt.

Kan det verkligen vara effektivt att ytterligare sänka skatten och öka köpkraften för såna som mig, som redan har välbetalda jobb? Jag kommer antagligen inte att konsumera så otroligt mycket mer för det. Nej ge i det här läget pengarna till den deltidsarbetande ensamstående mamman som jobbar inom vården så mycket hon orkar för sin onda rygg. Visst behövs det incitament för att söka sig ut i jobb, men det är en jädra skillnad på att dra sig fram på a-kassa för att kunna åka snow-board hela dagarna eller att efter 10 år i verkstadsindustrin bli av med sitt jobb i en svensk småstad.

Problemet just nu är inte att folk inte vill ha jobb, det är att orderingången till företagen är för klen på många håll. Se til att stärk upp den finansiella strukturen för Sverige, gör stora satsningar på förnybara energikällor och infrastruktur nu så att vi går starkare ur lågkunjunkturen sen och stärk upp a-kassan så att männsikor får trygghet och ro att hitta ett nytt jobb.

Ge för bövelen inte pengarna till mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0