Kungahuset och Bröllopet

Jaha. Nu har det blivit en klappjakt på Kungahuset och det faktum att de äskat pengar till det förestående bröllopet. Känns som det finns en hel del förvirring kring detta tycker jag. Visst, man kan definitivt ha åsikter om kungahuset. Jag tycker själv att arvsrätt är grymt föråldrat och en egentligen helt odemokratisk princip. Men samtidigt är det ju en idag helt tandlös statschef som finns på Drottningholm och i rent PR-syfte tror jag faktiskt att Kungafamiljen gör mer nytta för Sverige än det kostar att ha dom där. Så även om jag i princip är emot Monarki så är jag ingen glödande republikan.

Men så till frågan om finansieringen av bröllopet. Man kan läsa gott om indignerade inlägg nu i bloggar och kommentarer till artiklar och både här och där i stil med att "De kan gott betala själva, det fick vi göra" och dylikt. Det är två stycken feltänk om man frågar mig. Även om ett bröllop på ett personligt plan är en lika stor händelse för oss "undersåtar" som för Vickan och Danne, är det faktiskt en statsangelägenhet med ett bröllop i kungafamiljen, när vi nu envisas med att ha en sådan.  Tänk på det mediala intresset, säkerhetskraven och allt annat runt omkring. Sen ifrågasätter jag själva formuleringen "betala själva". Vart tror folk att kungafamiljens apanage kommer ifrån? Det är ju hela tiden fråga om skattepengar. Hela idéen med ett kungahus bygger ju på att vi är villiga att betala för det. Sen kan inte jag bedöma eller ha en åsikt om det är tänkt att apanagets storlek ska täcka in även bröllop i familjen och att kungen har varit så slösaktig med pengarna när han köpt sig nya bilar, feströkt lite för många John Silver och gett en för hög veckopeng för att Madeleine ska ha råd med att hälla en extra jumboflaska Rosa Champagne på sina polare på Stureplan. Men att de skulle "betala själva" känns i vilket fall som helst som en förskönande omskrivning när det är vi som står för fiolerna från början.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0