Stockholmsfixeringen i mediarapporteringen

Jag är inte den som stör mig särskilt mycket på att det ligger ett stort fokus på vår huvudstad i mediarapporteringen normalt sett. Jag har klar förståelse för att Stockholm är Sveriges i särklass största stad och att det innebär att den får mest utrymme i media. Men ibland kan det till och med stå en Stockholms-gillare som mig upp i halsen.

Örebro SK tog igår emot Hammarby i fotbollsallsvenskan. Örebro har i år ett starkt lag som vunnit hemma mot serieledarna Helsingborg och fjolårsmästarna Kalmar. Man ligger i mitten av tabellen trots ett mycket svårt inledande spelprogram. Det borde därför inte vara någon nyhet för någon med medelmåttigt fotbollsintresse att ett lag som Hammarby, även de år man har ordning på trupp och spel, inte bara kan åka och hämta tre pinnar i Örebro. Tvärtom var de faktiskt nederlagstippade i denna match om man tittar på odds-sättning och annat.

ÖSK vann också matchen mycket rättvist med 2-0, ett resultat som sett till matchbilden var i underkant. Vad pratar man om i 7,5 av de 8 minuterna som man diskuterar matchen i fotbollskväll? Jo, Hammarbys kris. I aftonbladet fokuserar man också all kraft på krisen i Hammarby. Visst jag, kan förstå att det är en nyhet av större nyhetsvärde att Hammarby ligger på nedflyttningsplats än att ÖSK ligger i mitten av tabellen, men ändå - lite respekt för det hittills solklara faktum att Hammarby i år är ett sämre fotbollslag an ÖSK vore klädsamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0