Osporstlig taktik eller min hang-up?

Jag tycker det är svårt det här med handikappidrott. Jag hamnar så himla lätt i det här med att tycka lite synd om dom. Om jag vore funktionshindrad själv skulle jag bli vansinnig om man såg på mig med det här lite "jaja, de gör ju i alla fall så gott de kan och det är ju så kul att de kan hålla på"- sättet. Lik förbannat blir det nånting i min hjärna som tycker det känns osportsligt när man i bordtennis servar en serve som den andre inte kan nå helt enkelt för att han inte har några armar alls eller för korta sådana. Hade det varit en icke-handikappad som inte hann dit för att han var för långsam eller en målvakt i fotboll som inte når ett välplacerat skott för att han är för kort hade jag inte haft några som helst problem med det, utan självklart tyckt att man får ju göra det bästa av det man har. Detta trots att dessa fysiska brister är lika medfödda som att födas helt utan armar. Men det är ju en självklar taktik i vilken sport som helst att utnyttja motståndarens svagheter och om de består i en avsaknad av arm är det säkert självklart att använda det där också. Och till tröst kan man ju säja att motståndaren inte har nån arm han heller.

Jag tror dock att det som känns värre med handikappidrotten är att när man utnyttjar en svaghet som, utanför idrotten, just är inte bara en svaghet utan ett handikapp, då hamnar fokus på handikappet på ett lite smärtsamt vis. Att vara lite kortare än genomsnitt för en fotbollsmålvakt är ju inget som utmärker en i vardagslivet, även om det kan vara en liten nackdel i ens sport. Avsaknad av armar eller ben är ju däremot surt även till vardags.

Nåja, självfokuserad som man är kan man ju inte förstå en handikappidrottaren prestation fullt ut innan man sätter den i relation till icke-handikappade idrottares. Och därför blir man ju helt fascinerad när Anders Olsson kommer bland de tio bästa i Vansbrosimmet, bland alla "normala" simmare eller Anders Jacobsson skjuter samma resultat från samma avstånd, med samma vapen fast i rullstol som segraren i vanliga OS. Det får en att sluta tycka synd om handikappidrottarna och börja respektera dom som fantastiska idrottsmän och kvinnor.

Kommentarer
Postat av: Svågern

Grundproblemet är att du betraktar handikappade som offer eller lidande. Pudelns kärna kommer fram när du säger "Avsaknad av armar eller ben är ju däremot surt även till vardags." - Det behöver alls inte vara surt att sakna armar eller ben, eller vara född med andra predispositioner. Om man lider eller inte kommer an på personen i fråga och hur man upplever sig själv och sin situation. Här finns förstås ett lika brett spektrum av självuppfattningar som det finns individer - men om du frågar deltagarna i Paralympics slår jag vad om att majoriteten är helt tillfreds med sig själva och sina förutsättningar.



Smärtan du upplever är alltså missriktad empati.



2008-09-10 @ 11:29:07
Postat av: Kyljohan

Jo jag förstår din poäng och jag säjer ju också att det nog mest är min hangup. Man kan säkert vara både lyckligare utan armar än med och ha ett fullödigt liv ändå. Jag är därför medveten om att det är mer på det emotionella än intellektuella stadiet som jag ser så på handikappidrotten.

2008-09-12 @ 14:12:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0