Årets...

Tänkte försöka mig på att summera 2008 lite i listform så här när 2009 har tagit de första bebisstegen:

Trumvirvel...........

Årets...

... Skiva: Grinderman - Nick Cave i ett nytt projekt som bitvis var genialt och bitvis riktigt, riktigt dåligt. Typiskt Nick Cave helt enkelt. Men det geniala var såpass bra att den toppar 2008 för mig.

... Bok: Ett brustet Halleluja, Tomas Sjödin. - Blev ett riktigt mellanår på läsfronten för mig, men julklappsboken levde upp till de höga förväntningarna. Tomas Sjödin skriver om livsfrågor utifrån en mycket dyrköpt livserfarenhet med två av tre söner som dött i en furktansvärd sjukdom. Andlighet så långt från dogmer och moralisering som den kan komma.

... Film: Charlie Wilson´s War. Är nog inte från 2008 men jag såg den då och den är ju inte svingammal i alla fall. Även på filmfronten har det varit glest för mig i år och jag tror bara jag såg Arn på bio. Och den var inte tillräckligt bra för att kallas årets film. Men det var Charlie Wilson´s War tycker jag. Historien om den whealande och dealande guvernören som på allvar börjar engagera sig i ett krig ingen annan bryr sig om är både rolig och engagerande.

... Bästa idrott: Handikappidrottarna ska ha all respekt för sina insatser, men för mig var Charlotte Kallas Tour de ski-vinst 2008 års största Idrottsögonblick. Det hade allt i form av dramatik och spänning och avgörande skicklighet. 2008 var i övrigt ett riktigt första klassens skitår för svensk idrott, med ett som helhet ruttet OS och ett fotbolls-EM där den svenska modellen till slut blev avklädd inpå bara skinnet, med en skadad Zlatan som enda ljuspunkt. Det var så illa med idrotten att man undrar om det nu till slut är över med de svenska framgångarna, i alla fall på herrsidan, inom ett överskådlig tidsperiod. För många  enheter (fotbollslandslaget, hockeylandslaget, handbollslandslaget, bordtennislandslaget(!)) vilar fortfarande på sina gamla ikoner alternativt har inte klarat sin generationsväxling tillräckligt bra.

... Företag: Kylskåpspoesi AB - Utifrån en extremt egocentrisk världsbild känns det så just nu. =) Men varför inte passa på att fira när man gjort ett bra resultat och det kändes väldigt kul att slå sitt rekord i omsättning när restan av världen verkade gå under finansiellt.

... Nykomling: Stina - När man tänker på saken måste 08 ha varit ett riktigt mellanår på de flesta områden. Känns inte som det hände så mycket i rätt riktning, förutom i USA där Obama måste ses som ett potentiellt ljus i mörkret, och världens finanser gick ju åt all världens väg. Men vad gör det för oss när -08 var året då Stina kom? Det uppväger så mycket av allt elände, för en förälder, med bara ett sånt leende som man kan beskåda nedan. Därför kommer 2008 trots allt alltid vara ett av  de riktigt stora åren för mig.

Kommentarer
Postat av: Karl-Martin

Du som är lite rockfarfar borde kika på Soundtrack of our Lives - Communion. Helt klart årets rockskiva.



2009-01-09 @ 08:46:21
Postat av: Kyljohan

Ska absolut kolla in den. Har alla soundtracks tidigare tror jag, men just denna har jag inte hunnit kolla på än.

2009-01-22 @ 14:50:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0