Hantverkare - Can´t live without them, can´t kill them.

Nu har vi släppt lös hantverkar-horden i vårt nyinköpta hus. Det är ganska mycket grejer som ska göras, så det är en hel del att ta ställning till här och där. Och visst, jag förstår ju att vi måste ta en stor del av besluten själva, inget snack om det. Vore inte så kul om någon annan valde tapeter och färger och sånt.  Så långt är allt grönt.

Det som blir lustigt är ju när de vill ha nån form av åsikt från en om var de ska, t.ex. dra rören. Jag vill inte se en hantverkare stå och klia sig i huvet och fråga mig vad jag tycker om var saker och ting ska finnas. Ser jag ut som en rörmokare? Har jag keps och byxor som hänger så att man stoppa in en femkrona därbak? (Mina nya jeans har iofs en sådan low-cut att jag dåliga dagar har känt ett visst vinddrag där det borde vara tätt, kan det vara det som lurar dom?) Nej, jag förväntar mig att det finns ett rätt sätt att göra det på och att de som fackmän känner till det sättet. Vissa saker är förstås smaksaker, andra är mer tekniska lösningar och där får de helt enkelt göra det som krävs för att det ska bli bäst.

Jag förstår bättre för  varje dag att  Elin och hennes kollegor, som jobbar med utbildning inom kommunikation, har en fantastisk affärsidé och att det finns så otroligt mycket att göra där. När man betalar stora pengar till hantverkare , som jag inte för en sekund betvivlar tillhör de bästa inom sitt skrå i Örebro, då vill man ju under hela processen känna sig trygg med att de vet vad de gör. En läkare har oftast vett att, när hon ser nåt hon aldrig sett förut, hålla masken och gå in i ett rum bredvid för att slå i sin stora läkarbok. Hon utbrister inte "men fy fan, vad är det här för konstig lösning, det ser ju inte klokt ut" även om hon kanske tänker det. Men den spärren verkar inte finnas hos hantverkare.

Jag tror att det har att göra med att de vill förbereda en för en hemsk räkning. Det kan inte vara något annat. De resonerar ungefär: "om jag hela tiden pustar och stönar och förklarar att det är i princip hopplöst att fixa saker blir han inte så chockad sen när räkningen kommer". Ok, jag förstår psykologin bakom ett sånt resonemang. Men jag skulle känna mig bra mycket mer bekväm med att betala en dyr räkning om jag hela tiden kände mig säker på att det blir en mycket bra lösning i grunden.

Nåja, man måste vräka ur sig lite. Men man får samtidigt vara grymt imponerad av hur de får saker gjort. Snabbt, effektivt, inte mycket funderande där inte. Jag tror slutresultatet kommer att bli väldigt bra till slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0