Lögner och bluffar, var går skiljelinjen?

Hamnade i ett etiskt dilemma i pokern häromdan som man hamnar i med jämna mellanrum. Handen gick hela vägen till visning. Jag hade spelat ett drag till färg som jag oftast gör med starka satsningar på varje gata. På rivern träffade jag färgen. Tyvärr parade sig samtidigt bordet. För den inte så pokervane kan jag berätta att detta är ett typiskt riskscenario där man riskerar att förlora mycket pengar. Man har själv fått färg, men eftersom man satsat hårt hela vägan och blivit synad finns det en inte alls obetydlig risk att någon har slowspelat en triss hela vägen och på sista kortet fått en kåk. Jag satsade i alla fall 3/4 pott och spelaren framför mig gick all in för ca 40 kronor till. Jag gillade inte alls min hand längre, men det kostade bara 1/5 pott att syna och jag bedömde att chansen att han hade gjort likadant med en lägre färg eller en triss var större än 20% så jag synade. Han visade mig kåken med pocket-A på hand. Inget konstigt med det, båda hade spelat handen helt ok.

Men här kommer äntligen det intressanta: MIn hand slängdes utan visning. Han frågade mig : "2 par?" och jag svarade sanningsenligt  "färg" . Han ifrågasatte då detta starkt eftersom jag bettat så starkt genom hela handen. Och då kommer det etiska dilemmat. Helt uppenbart hade mitt sätt att dölja mitt färgdrag funkat perfekt. Om jag hade fått färg utan att han hade fått kåken hade han synat min bet och jag hade vunnit en stor pott istället. Att jag talar sanningsenligt om vad jag hade för hand innebär att han får information om hur jag spelar mina drag som jag inte måste ge honom. Men om jag istället säjer att jag hade två par.... bluffar jag då egentligen? Eller ljuger jag helt enkelt? Att mitt i en hand säja något vilseledande om sin hand är helt ok för mig, det gör jag själv och förutsätter att andra gör. Men när handen är färdigspelad? Man kan ju fortfarande se det som att man är mitt inne i ett parti och vilseledande info hjälper en att optimera vinsterna i det partiet. Ändå känns det kymigt att ljuga "utanför spelet". Ett bra alternativ kan ju vara att  helt enkelt hålla käften förstås.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0