Sommarstuga

När jag var liten hade min mormor och morfar en sommarstuga vid sjön Racken 5 km utanför Arvika. Vi var ofta där lediga dagar, och åtminstone några nätter per sommar, ofta i samband med att mamma och pappa var på Stockholmsturné med sällskapet Wermlänningarne. Jag och Per brukade följa med Morfar ut i båten och lägga ut nät på kvällen och ta upp dem på morgonen. Jag minns det nervösa pirret i magen när man såg hur en blänkande fiskkropp var på väg upp med nätet till båtkanten. Oftast var det abborrar, men det hände att det var en stor gädda. Jag minns hur speciellt det var att borsta tänderna ute på kvällen. Det var en viktig del i sommaren för mig. Jag minns hur vi kastade pil, badade, fikade på berget, läste serietidningar, som man lite lagom glömt på ett år sen förra sommaren. Allt detta var sommar för mig.

Morfar dog i en bilolycka för 15 år sen, när han var 78 år gammal. Han var på väg hem till Arvika efter att ha varit vid Racken och fixat med vattenpumpen. Ganska kort efter det tog min mamma och hennes bror över sommarstugan och sen dess har de delat sommaren mellan sig och bott där hela somrarna. Jag och min bror, med våra familjer har varit där och hälsat på varje somrar, men några övernattningar har det knappast blivit, det är en liten stuga.

Så, i början av sommaren, läste jag Alex Schulmans fina bok Skynda att älska. Jag har, som säkert ganska många andra, ett kluvet förhållande till Alex Schulman. Han gjorde sig känd genom att vara ett svin i en blogg som blev mycket läst och blev näthatarnas kända ansikte. Han gjorde avbön från det, stängde bloggen och kom ut som begåvad författare. Även om sättet han gjorde sig känd på är risigt och även om jag fortfarande kan ha väldigt svårt för hans medieperson måste jag absolut erkänna att han är en mycket skicklig skrribent och att hans bok var väldigt känsilgt skriven. Den handlade om hans relation till sin mycket äldre far och den utspelade sig till stor del mot kulissen av deras familjs sommartorp i Värmland.

Samtidigt som jag blev otroligt nostalgisk över hans beskrivning av sitt Värmland slog den andra sidan av mina känslor för Alex Schulman också till och jag fylldes av en känsla av att "jaså, HAN, den dryge stureplanselitisten, fick minsann växa upp i den Värmländska idyllen, under sina somrar. Varför har inte jag en stuga i Värmland? Jag ÄR ju Värmlänning, även om jag bor i Örebro. Varför får inte mina barn ha sina somrar på det sättet?

Dagen därpå sa Elin, ur det blå: "Vi borde ha ett ställe i Värmland".

Sagt och gjort, vi kollade med banken, räknade lite och konstaterade att det skulle kunna gå. Vi tittade på hemnet och hittade direkt ett ställe vid Racken. Det var dock lite för dyrt och skulle säkert gå upp mer vid en budgivning tänkte vi. Men man kan ju alltid höra, så det gjorde vi och en lång historia kort - vi köpte det och fick tillträde till midsommar. Vi spenderade hela semestern där och för mig är det förstås, för att använda en svårt sliten klyscha, en dröm som gått i uppfyllelse.

Det är svårt för mig att i ord förklara hur det känns så jag försöker med två bilder istället, så kanske de säjer mer än tvåtusen ord. Det första är en bild av min mamma och min dotter som är på väg ner till Racken i Mormor och morfars stuga.

 Stina och Farmor vid Persbråten

Den andra visar vår stuga. Bilden är tagen rakt mot Mormor och morfars ställe. Om man tittar över sjön med bra ögon eller kikare ser man det..

Sjöstugan

Man skulle kunna säja att från vårt nya ställe kan man, med bra ögon eller kikare se hela vägen tillbaka till min barndom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0